Rohkea hyppy politiikkaan


Kun uskaltaa päästää irti ja hidastaa, kenties jopa pysähtyä tietoisesti, alkaa elämä kuljettaa sen ihmeellisiä polkuja. 4 kuukautta sitten jättäydyin pois työstäni. Syrjäydyin tietoisesti. Laitoin somekanavat kiinni ja olin uutispimennossa. Minulle on poikkeavaa kun ei tarvitse tietää mistään mitään, ei tarvitse tehdä yhtään päätöstä. Tiesin, että sen aika varmasti vielä tulee. Syksyn vapautuneen aikani olen käyttänyt kirjojen lukemiseen. On ollut ihana oppia uutta ja vaellella kirjallisuuden moninaisissa väreissä. Elämänkerrat, historia, tulevaisuus, johtaminen, filosofia, markkinointi, innovointi ja hyvinvointi ovat inspiroineet minua suuresti. Mitä enemmän luen, sitä enemmän janoan lisää tietoa. En tiedä kehtaanko edes sanoa, mutta olen lukenut lähes 100 kirjaa. 

Muutama viikko sitten sain puhelun, jossa minua kysyttiin kevään kuntavaaleihin ehdokkaaksi. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta ja useasti olen kieltäytynyt tästä kunniasta, mutta nyt sanoin -kyllä. Nyt jos koskaan minulla on energiaa lähteä tekemään asioita hyvän tulevaisuuden eteen meille kaikille tämän poikkeuksellisen vuoden jälkeen. 




Politiikasta on tullut irvokasta


Politiikka on kiehtonut minua nuoresta saakka, mutta tuntuu, että vuosien mittaan se on saanut yhä vain irvokkaammat kasvot. Lehdet repivät sensaatio-otsikoita, poliitikot eivät ole enää ihmisiä vaan poliitikkoja, joilla ei olisi muka tunteita. Kaikkea mitä he sanovat tai tekevät käytetään heitä vastaan. Lupa on haukkua ja lietsoa vihaa sekä vastakkainasettelua. Ehkäpä siinä onkin syy niille kuuluisille poliitikon vastauksille, kun et sano oikein mitään, niin pääset itse vähemmällä. Mutta toisaalta tuntuu, että myös poliitikot itse menevät tähän samaan ansaan. Vastapuolen virheitä ja heikkouksia etsitään, vastalauseet ja täystyrmäykset kuuluvat kulttuuriin ja toimintatapoihin politiikan saralla. 



Vuodet ovat muovanneet minunkin näkemyksiäni


Olen itsekin ollut kärkäs menneisyydessäni. Maailma on ollut nuoren kasvuyrittäjän saappaissa mustavalkoista. Töitä painettiin laikka punaisena ja työntekijöiden palkkaaminen oli elinehto kasvulle. Oli haastavia aikoja ja tuntui, että vaatimukset ja säädökset yrittäjiä kohtaan olivat välillä kohtuuttomia. Sanoin sanottavani. Uskon, että toisaalta olen voinut olla monelle nuorelle yksi esimerkki, että yrittäjyys kuitenkin kannattaa ja olen edistänyt myös nuorten arvostusta talouselämässä. Sillä tämä maailma on täysin erilainen kuin 10 vuotta sitten ja olen siitä iloinen. En ole koskaan puhunut asioista, joista en tiedä, mutta varmasti olen puhunut asioista, joista olen luullut tietäväni. Vuodet ovat kenties hioneet terävimmät reunat ja elämän väribalettiin on tullut monen kirjavat sävyt. Kokemusta ja näkemystä olen hakenut maailmalta, olen ollut palkkajohtaja ja tehnyt yhden konkurssinkin. Nyt tiedän paljon enemmän, mutta toisaalta myös tiedostan sen kuinka vähän silti tiedän. Aina voi ja pitää oppia uutta. Se on varmaa, että mitään en ole saanut aikaiseksi yksin vaan kaiken takana on aina ollut vahva yhteistyö muiden kanssa.



Haluan edistää yhteistyötä


Tätä haluan edistää myös poliittisella urallani, on se sitten lyhyt tai vasta alussa. Jokainen ehdokas edustaa oman alan ja kokemuksen erityisosaamista. Kukaan ei ole syyttä suotta ehdokkaaksi päässyt tai lähtenyt. Jotta saamme asioita oikeasti aikaiseksi ja menemme yhdessä eteenpäin on meidän arvostettava toisiamme ja toisten osaamista. Kuinka aidosti kuuntelisimme toisen näkökulman ja auttaisimme toisiamme onnistumaan. Kaikilla asioilla on monta puolta ja paras mahdollinen lopputulos vaatii eri näkökulmien esille ottoa. Sen sijaan, että osoittaisimme toisen olevan väärässä tai vajaavainen tiedoilla, voimme auttaa toisiamme onnistumaan ja pyrkisimme rikastavaan yhteistyöhön. Päätökset vaativat varmasti myös kompromisseja emmekä saa kaikille kaikkea, ainakaan samanaikaisesti. Mutta voisimme lähteä siitä liikenteeseen mitä edes haluamme saada aikaiseksi? 


Usein lähdetään kiistelemään päätöksistä ja asioista vaikka emme edes ole selventänyt kaikille mitä ongelmaa olemme ratkaisemassa. Tässä vaiheessa siis voin luvata ainoastaan sen, että tulen oppimaan valtavasti, lupaan kuunnella ja auttaa osaltani kaikkia onnistumaan yhdessä paremmin. Paljon on asioita joista en tiedä, mutta uteliaisuutta ja oppimiskykyä löytyy sitäkin enemmän. Kiitokset ja kehut annetaan myös yli puoluerajojen aina kun sille on aihetta.


Kaikella aiemmin tapahtuneella taitaa olla tarkoituksensa. Maailma on avoinna heille, jotka ovat kiitollisia siitä kaikesta mitä se tarjoaa. Uteliaisuus aloittaa oppimisen ja kiitollisuus saa meidät jatkamaan. Kun eksyy polulta matkasta tulee seikkailu.

Ai niin se puolue. Kokoomuksen ruiskukka rintaan ja torilla tavataan!

Kommentit

Suositut tekstit